Winkelen in de top 10 van Nederland

6 januari 2009

Kalverstraat, Amsterdam

 

De sfeer is er goed. De auto nemen we nauwelijks nog, vaak omdat parkeren een probleem is. En ondanks dat het aanbod langzaamaan eenzijdig begint te worden, kun je er uitstekend winkelen. Vooral als je jong bent. Waar? In de binnenstad! Vanaf het moment dat we ermee begonnen is het dé plek om te winkelen en dat zal het, ondanks alle bedreigingen aan de stadsranden en uitvalswegen, voorlopig ook blijven. Maar welke mensen winkelen in onze binnensteden? Wat vinden shoppers van ‘hun’ winkelstraat? Welke winkels mist men? En wat voor type consumenten trekt welke stad gemiddeld?

 

Met “Winkelen in… de top 10 van Nederland,” de eerste editie van een nieuwe onderzoeksreeks, geeft Strabo bv antwoord op deze vragen. En meer. In de belangrijkste winkelstraten van de tien grootste steden heeft Strabo bv ruim 2.000 bezoekers naar hun mening gevraagd (en  tevens profiel en gedrag in kaart gebracht). De bezoekers hebben aan een tiental aspecten een rapportcijfer toegekend. Het gaat hier onder andere om het winkelaanbod, de sfeer, de inrichting, de horeca en de parkeergelegenheid. Met deze rapportcijfers laten de verschillende binnensteden zich eenvoudig met elkaar vergelijken. Bovendien heeft men aangegeven welke winkels men mist in de binnenstad. Daarnaast is er bij het onderzoek gebruik gemaakt van Mosaic-gegevens van Experian om het beeld van de binnenstadbezoeker zo compleet mogelijk te maken. Het betreft de volgende straten en steden:

 

  • Amsterdam (Kalverstraat);
  • Rotterdam (Beurstraverse/Lijnbaan);
  • Den Haag (Spuistraat);
  • Utrecht (Steenweg);
  • Eindhoven (Rechtestraat/Demer);
  • Tilburg (Heuvelstraat);
  • Almere (Stationsstraat);
  • Groningen (Herestraat);
  • Nijmegen (Broerstraat);
  • Breda (Ginnekenstraat).

 

Er wordt niet alleen een beeld geschetst van de binnenstadbezoeker per stad, tevens worden ook de tien grootste steden met elkaar vergeleken.

 

Indien u de volledige, zeer uitgebreide resultaten wilt ontvangen van consumentenprofielen in de binnensteden van de tien grootste steden, download dan hier het bestelformulier voor het rapport “Winkelen in de top 10 van Nederland” (kosten € 99,-, exclusief BTW). U kunt ook een mail sturen naar info@strabo.nl om het bestelformulier aan te vragen.

 

 

Deel deze pagina

Artikelen

‘Place to buy' belangrijker dan 'place to be’

Bron: MarketingTribune Een binnenstad is een vitale…

3 oktober 2024 lees verder

Nieuw perspectief lonkt voor retail

Bron: PropertyNL Interview met PropertyNL: “Het gaat veel beter met de…

1 oktober 2024 lees verder

Winkelbestedingen en de vervoerwijze van klanten

Bron: Vexpan Mooi stuk van Sjoerd Stienstra in Vexpansie van…

1 oktober 2024 lees verder

Alle artikelen