Polski Sklep, een sector in opkomst

13 februari 2013

door Milan Caspers

Minisupers met een assortiment gericht op een bepaalde bevolkingsgroep zijn in Nederland niet onbekend. Zij springen in het gat dat ontstond door het verdwijnen van de kleine buurtsuper. Actueel is de opkomst van de Poolse minisupers, die niet eens altijd door Poolse ondernemers worden gerund.

Afgezien van een enkele Spar, zijn de traditionele Nederlandse kleinere (buurt-) supermarkten eigenlijk vrij snel uit het Nederlandse winkellandschap verdwenen. Een zelfstandige supermarkt is in ieder geval vrijwel niet meer te vinden. Een agressieve locatiestrategie van de Nederlandse supermarkten heeft er voor gezorgd bijna dat iedere buurtstrip wel een full-service!liaal kent van meer dan 1000m2. Vaak zijn de Turkse of Marokkaanse supermarkten,
die het afgelopen decennium een enorme kwaliteitsslag hebben gemaakt qua kwaliteit en winkelbeleving, hiervan
een tegenhanger. Een tegenhanger omdat ze soms (bijna) fullservice zijn op een klein metrage: niet alleen delicatessen uit het thuisland en halalvlees, maar ook gewoon frisdrank, komkommers of keukenrollen. Sinds enkele jaren kan aan dit rijtje een nieuwe ‘type’ supermarkt worden toegevoegd: de Poolse winkel of supermarkt, oftewel de Polski Sklep. Een marktsegment met veel dynamiek, zowel kwantitatief als kwalitatief. Tijd voor een betere kijk.

lees hier verder

Deel deze pagina

Artikelen

‘Place to buy' belangrijker dan 'place to be’

Bron: MarketingTribune Een binnenstad is een vitale…

3 oktober 2024 lees verder

Nieuw perspectief lonkt voor retail

Bron: PropertyNL Interview met PropertyNL: “Het gaat veel beter met de…

1 oktober 2024 lees verder

Winkelbestedingen en de vervoerwijze van klanten

Bron: Vexpan Mooi stuk van Sjoerd Stienstra in Vexpansie van…

1 oktober 2024 lees verder

Alle artikelen