Outletcentra: waarom iets verbieden wat een succes is?

6 november 2014

De zonnige toekomst van het fysieke winkelen (deel 5)

De toekomst voor fysieke winkels is een zonnige. In ieder geval voor een aantal. In de vorige vier delen van deze artikelreeks is het negativisme weersproken. De zogenaamde onheilsboodschap van predikers die het einde van (fysieke) winkels voorspellen. Ja, het is helder: de winkelmarkt is dynamisch. Er verdwijnen winkels. En zelfs complete formules en branches. Maar er komen ook nieuwe winkels, formules en branches bij. En op sommige plekken (grotere binnensteden en in de ‘betere’ regionale winkelgebieden met een dominante eigenaar) is er zelfs sprake van (forse) uitbreidingsruimte. Daarbij heeft een keten soms een gigantisch positief effect op de passantenstromen in de omgeving. En genereert een dergelijke winkel een ‘omzetplus’ voor nabijgelegen retailers. Denk dan aan de Primark. Fysiek winkelen is onderdeel van het menselijk DNA. En zal dus nooit verdwijnen. Internet is belangrijk. Maar is meer een hulpmiddel dan een doel op zich.

lees hier verder

Door Hans van Tellingen, Ronald van Velzen en Paul Rodenburg

Deel deze pagina

Artikelen

Lofzang op 'blurring' van horeca en winkels

Bron: Stadszaken.nl Nieuwe column op Stadszaken.nl. Bakkerij La Panetteria…

26 augustus 2025 lees verder

Waarom het nieuwe Blokker een enorm succes wordt

Bron: PropertyNL Nieuwe column op Nieuws van PropertyNL:…

27 juni 2025 lees verder

Zinderende Zuid-Koreaanse retail in Seoul met SSM Retail Platform

Bron: SCN SSM Retail Platform ging dit…

27 mei 2025 lees verder

Alle artikelen