Outletcentra: waarom iets verbieden wat een succes is?
De zonnige toekomst van het fysieke winkelen (deel 5)
De toekomst voor fysieke winkels is een zonnige. In ieder geval voor een aantal. In de vorige vier delen van deze artikelreeks is het negativisme weersproken. De zogenaamde onheilsboodschap van predikers die het einde van (fysieke) winkels voorspellen. Ja, het is helder: de winkelmarkt is dynamisch. Er verdwijnen winkels. En zelfs complete formules en branches. Maar er komen ook nieuwe winkels, formules en branches bij. En op sommige plekken (grotere binnensteden en in de ‘betere’ regionale winkelgebieden met een dominante eigenaar) is er zelfs sprake van (forse) uitbreidingsruimte. Daarbij heeft een keten soms een gigantisch positief effect op de passantenstromen in de omgeving. En genereert een dergelijke winkel een ‘omzetplus’ voor nabijgelegen retailers. Denk dan aan de Primark. Fysiek winkelen is onderdeel van het menselijk DNA. En zal dus nooit verdwijnen. Internet is belangrijk. Maar is meer een hulpmiddel dan een doel op zich.
Door Hans van Tellingen, Ronald van Velzen en Paul Rodenburg
Deel deze pagina
Artikelen
Hoe autoluw beleid leidt tot binnensteden zonder ziel en waarom nieuwe autovrije wijken de toekomstige ghetto’s worden
Bron: Opiniez Zo doet Leiden ALLES fout. Het weren van de auto, peperduur straatparkeren…
Waarom onlinesupermarkten niet echt willen doorbreken
Bron: RetailTrends In 1984 wist men het al zeker, teleshopping…
Na jarenlange hobbels, herstelt retailmarkt in 2025: 'Zo goed hadden we niet verwacht'
Bron: Vastgoedmarkt Als…
'Beste winkelgebieden zijn autovrij', maar is retailer wel blij?
Bron: Vastgoedmarkt Interview in Vastgoedmarkt. "Wil je je…