Online omzetaandeel overdreven voorgesteld
uit: http://twinklemagazine.nl
De Thuiswinkel Markt Monitor schetst een te positief beeld van de online consumentenbestedingen, stellen Hans van Tellingen, Gerard Zandbergen en Joost de Baaij. ‘95 procent wordt in de winkel besteed.’
Door: gastbloggers Hans van Tellingen, Gerard Zandbergen en Joost de Baaij
Thuiswinkel.org publiceert periodiek het aandeel van internet in de consumentenbestedingen. Dus het percentage ‘online’ ten opzichte van de totale (online én offline) bestedingen. Bij het maken van deze berekening werkt de belangenvereniging samen met marktonderzoeker GfK.
Het percentage ‘online’ is vanaf de start van de publicaties in onze ogen nogal overdreven. Het is iets dat door velen al was opgemerkt, maar waarvan tot voor kort eigenlijk niemand echt een punt maakte.
Wanneer omzetaandelen van 18 procent worden genoemd, is dat ‘nieuwswaardig’. Alle media berichten hierover, tot het NOS Journaal aan toe. Wij begrijpen dat wel vanuit het standpunt van Thuiswinkel.org. Alleen nemen mensen het voor waar aan. Het percentage gaat vervolgens een eigen leven leiden.
Die beeldvorming willen wij hieronder graag corrigeren. Nu ontkennen wij als auteurs het groeiende belang van online bestedingen zeker niet. Maar wij hechten wel waarde aan een juiste en genuanceerde weergave van de feiten. De redactie van Twinkle heeft ons gevraagd om onze kijk op de zaak dan eens toe te lichten. Waarvan akte.
Deel deze pagina
Artikelen
Hoe autoluw beleid leidt tot binnensteden zonder ziel en waarom nieuwe autovrije wijken de toekomstige ghetto’s worden
Bron: Opiniez Zo doet Leiden ALLES fout. Het weren van de auto, peperduur straatparkeren…
Waarom onlinesupermarkten niet echt willen doorbreken
Bron: RetailTrends In 1984 wist men het al zeker, teleshopping…
Na jarenlange hobbels, herstelt retailmarkt in 2025: 'Zo goed hadden we niet verwacht'
Bron: Vastgoedmarkt Als…
'Beste winkelgebieden zijn autovrij', maar is retailer wel blij?
Bron: Vastgoedmarkt Interview in Vastgoedmarkt. "Wil je je…