Online omzetaandeel overdreven voorgesteld

13 augustus 2015

uit: http://twinklemagazine.nl

De Thuiswinkel Markt Monitor schetst een te positief beeld van de online consumentenbestedingen, stellen Hans van Tellingen, Gerard Zandbergen en Joost de Baaij. ‘95 procent wordt in de winkel besteed.’

Door: gastbloggers Hans van Tellingen, Gerard Zandbergen en Joost de Baaij

Thuiswinkel.org publiceert periodiek het aandeel van internet in de consumentenbestedingen. Dus het percentage ‘online’ ten opzichte van de totale (online én offline) bestedingen. Bij het maken van deze berekening werkt de belangenvereniging samen met marktonderzoeker GfK.

Het percentage ‘online’ is vanaf de start van de publicaties in onze ogen nogal overdreven. Het is iets dat door velen al was opgemerkt, maar waarvan tot voor kort eigenlijk niemand echt een punt maakte.

Wanneer omzetaandelen van 18 procent worden genoemd, is dat ‘nieuwswaardig’. Alle media berichten hierover, tot het NOS Journaal aan toe. Wij begrijpen dat wel vanuit het standpunt van Thuiswinkel.org. Alleen nemen mensen het voor waar aan. Het percentage gaat vervolgens een eigen leven leiden.

Die beeldvorming willen wij hieronder graag corrigeren. Nu ontkennen wij als auteurs het groeiende belang van online bestedingen zeker niet. Maar wij hechten wel waarde aan een juiste en genuanceerde weergave van de feiten. De redactie van Twinkle heeft ons gevraagd om onze kijk op de zaak dan eens toe te lichten. Waarvan akte.

lees hier verder

Deel deze pagina

Artikelen

de retail groeit en bloeit als bijna nooit tevoren

Bron: EW Magazine 'Webshops zouden stenen winkels…

20 maart 2023 lees verder

Waarom winkels transformeren als dat helemaal niet nodig is?

Bron: EW/Elsevier Het ombouwen van winkels naar…

27 februari 2023 lees verder

Creƫer meer winkelomzet met gratis parkeren

Bron: EW/Elsevier Blog op EW/Elsevier: ‘Bezoekers per auto zijn goed voor…

21 februari 2023 lees verder

De retail groeit en bloeit, bijna als nooit tevoren

Bron: Vastgoedjournaal Stenen winkels zijn bezig aan…

21 februari 2023 lees verder

Alle artikelen