Casestudy: Beleving wordt overschat

2 september 2015

door Hans van Tellingen

Al jaren is hét toverwoord in de retail ‘beleving’. Beleving is de panacee voor veel problemen. Beleving verbetert het functioneren van het winkelgebied. Beleving is hét antwoord op ‘internet’. Nu zeg ik niet dat dit allemaal onzin is. Maar is beleving iets nieuws? En is beleving inderdaad dé oplossing voor de complete retail? Nee! Een jaar of vijftien geleden hadden we het over ‘leisure’. En daarvoor was het ook al duidelijk dat ‘winkelen’ meer is dan alleen maar ‘functioneel aankopen doen’. Wij wisten toen al dat menig consument het verrichten van aankopen ziet als een favoriete tijdsbesteding. Beleving is daarom niet nieuw. Beleving was er altijd al.

Beleving moet ‘passend’ zijn. In een prachtige oude binnenstad is er al sprake van een natuurlijk soort beleving. En in een degelijke shopping mall kunnen passende evenementen en een mooi design ook zorgen voor extra toestroom van klandizie. Daarbij zullen in een wijkwinkelcentrum gezellige en kneuterige elementen als een clown met ballonnen best tot extra toeloop leiden.

lees hier verder

Deel deze pagina

Artikelen

de retail groeit en bloeit als bijna nooit tevoren

Bron: EW Magazine 'Webshops zouden stenen winkels…

20 maart 2023 lees verder

Waarom winkels transformeren als dat helemaal niet nodig is?

Bron: EW/Elsevier Het ombouwen van winkels naar…

27 februari 2023 lees verder

Creƫer meer winkelomzet met gratis parkeren

Bron: EW/Elsevier Blog op EW/Elsevier: ‘Bezoekers per auto zijn goed voor…

21 februari 2023 lees verder

De retail groeit en bloeit, bijna als nooit tevoren

Bron: Vastgoedjournaal Stenen winkels zijn bezig aan…

21 februari 2023 lees verder

Alle artikelen