Over het einde van (pure) webshops en het pyramidespel dat Zalando heet (deel 8)

10 maart 2016

De zonnige toekomst van het fysieke winkelen (deel 8)

Deze reeks nadert zijn einde. Deze is in 2013 gestart. Het  eerste deel, ‘Ben jij ook zo bang’ deed veel stof
opwaaien. Zo veel dat er ook een deel 2 kwam. En een deel 3. Uiteindelijk culminerend in genoeg materiaal voor een boek. Het nu voor u liggende deel 8 is het een-na-laatste deel. Hierin wordt een terugkoppeling gemaakt met deel 1. Én met deel 6. In deze delen werd al melding gemaakt over de nauwelijks bestaande relatie tussen ‘internet en leegstand’. Over het onlineaandeel in de retail van slechts 5% (en geen 18%). En over de vertegenwoordigers van ‘webwinkelwereld’ die zich gedragen als een religieuze sekte. Nu we bijna drie jaar verder zijn, is er echter sprake van nieuwe informatie.
Informatie die deze stellingen ondersteunt. En verder uitdiept. Ik ben met name geïnspireerd geraakt door de blogs van Tadek Solarz. Én die van Ernest Schaapman en Martine Bakx. Blogs die ook over de relatie ‘online versus
offline’ gingen. Over het onvermogen van webshops om
winst te maken. Over het feit dat leegstand en internet
nauwelijks een relatie hebben. Over de ‘creativiteit’ in de
boekhouding van webretailers. Én over de constatering
dat de ‘hippe tech scene’ is te beschouwen als een religieuze sekte. Of als ‘internetkerk’. Of zelfs als webreligie’.

lees hier verder

Door Hans van Tellingen, Tadek Solarz en Ernest Schaapman

Deel deze pagina

Artikelen

‘Place to buy' belangrijker dan 'place to be’

Bron: MarketingTribune Een binnenstad is een vitale…

3 oktober 2024 lees verder

Nieuw perspectief lonkt voor retail

Bron: PropertyNL Interview met PropertyNL: “Het gaat veel beter met de…

1 oktober 2024 lees verder

Winkelbestedingen en de vervoerwijze van klanten

Bron: Vexpan Mooi stuk van Sjoerd Stienstra in Vexpansie van…

1 oktober 2024 lees verder

Alle artikelen