E-commerce is het domste businessmodel ter wereld: de webwinkel als sterfhuisconstructie

21 september 2018

Door Hans van Tellingen, Tadek Solarz en Ernest Schaapman

Zijn naam: Pieter Zwart. Zijn beroep: eindbaas bij Coolblue. Zijn missie: een absurd hoge klanttevredenheid. Chapeau. Wie kent Pieter niet? Briljant ondernemer. Een PR-machine. Begiftigd met een forse dosis humor. En bovendien ‘very likable’. In december 2017 zei hij het volgende: “E-commerce is het domste businessmodel ter wereld. Iedere webwinkel ziet er precies hetzelfde uit. Het is altijd iets met een plaatje. Iets met een prijsje. En iets met een knopje. En daar zit precies het probleem. Dat plaatje is iets wat je zelf niet bedacht hebt. Dat knopje moet het gewoon doen. Dus uiteindelijk blijft er maar één ding over waarmee je je kunt onderscheiden. En dat is het (lage) prijsje. Aangezien ik alleen al in Nederland zestigduizend concurrenten heb, snap je dat dit gewoon een race to the bottom is. Oftewel: geld verdienen met webwinkels maken, is bijna onmogelijk”. 

Lees hier verder op retailtrends.nl, en hier op emerce.nl

Deel deze pagina

Artikelen

Retailmisser: bestellen met QR-code in de horeca

Bron: Elsevier/EW Lees hier mijn nieuwe column in de Elsevier/EW. …

30 november 2022 lees verder
18 oktober 2022 lees verder

Webshops en thuisbezorging: achterhaalde en verliesgevende combinatie

Bron: EW Magazine Eerste voorpublicatie van het nieuwe boek:…

7 oktober 2022 lees verder

Dit kabinet maakt ondernemers kapot

Bron: OpinieZ De eergisteren uitgelekte kabinetsplannen lijken heel wat. Koopkrachtreparatie. Hulp…

8 september 2022 lees verder

Alle artikelen