Nieuw perspectief lonkt voor retail

1 oktober 2024

Bron: PropertyNL

Interview met PropertyNL: “Het gaat veel beter met de stenen winkels dan voor 2020. Juist als reactie op dat vervelende lockdownbeleid zitten de echte winkels weer in de lift. Mensen vinden de deur uitgaan juist weer veel waardevoller, als reactie op het feit dat men gedwongen thuis moest zitten. Gevolg: meer omzet voor stenen winkels, ook veel meer dan bijvoorbeeld in 2019, toen niemand nog van coronabeleid had gehoord. Webwinkels deden het qua omzet -tijdelijk- beter in 2020 en de winter van 2020/2021, maar doen sindsdien een enorme stap terug. Het onlineaandeel van retailaankopen bevindt zich weer op het niveau van 2019. De rek is eruit. Omdat de fysieke winkels weer in de lift zitten zie je nu dat de retailleegstand enorm is gedaald (naar een frictieniveau van 5 à 6%), terwijl de totale retailvoorraad stabiel is gebleven. Het aantal ‘gevulde retailmeters’ is nog nooit zo hoog geweest als in 2023 en 2024. Het herstel vindt overal plaats, ook in de binnensteden. De binnensteden zien echter wel bedreigingen op zich afkomen als autoluwe binnensteden, minder parkeerplaatsen, duurder parkeren en emissieloze zones.”

 

Ook met Peter Koppers, Robert Paling.

Lees hier het hele artikel.

Deel deze pagina

Artikelen

‘Place to buy' belangrijker dan 'place to be’

Bron: MarketingTribune Een binnenstad is een vitale…

3 oktober 2024 lees verder

Nieuw perspectief lonkt voor retail

Bron: PropertyNL Interview met PropertyNL: “Het gaat veel beter met de…

1 oktober 2024 lees verder

Winkelbestedingen en de vervoerwijze van klanten

Bron: Vexpan Mooi stuk van Sjoerd Stienstra in Vexpansie van…

1 oktober 2024 lees verder

Alle artikelen