Nieuw perspectief lonkt voor retail
Bron: PropertyNL
Interview met PropertyNL: “Het gaat veel beter met de stenen winkels dan voor 2020. Juist als reactie op dat vervelende lockdownbeleid zitten de echte winkels weer in de lift. Mensen vinden de deur uitgaan juist weer veel waardevoller, als reactie op het feit dat men gedwongen thuis moest zitten. Gevolg: meer omzet voor stenen winkels, ook veel meer dan bijvoorbeeld in 2019, toen niemand nog van coronabeleid had gehoord. Webwinkels deden het qua omzet -tijdelijk- beter in 2020 en de winter van 2020/2021, maar doen sindsdien een enorme stap terug. Het onlineaandeel van retailaankopen bevindt zich weer op het niveau van 2019. De rek is eruit. Omdat de fysieke winkels weer in de lift zitten zie je nu dat de retailleegstand enorm is gedaald (naar een frictieniveau van 5 à 6%), terwijl de totale retailvoorraad stabiel is gebleven. Het aantal ‘gevulde retailmeters’ is nog nooit zo hoog geweest als in 2023 en 2024. Het herstel vindt overal plaats, ook in de binnensteden. De binnensteden zien echter wel bedreigingen op zich afkomen als autoluwe binnensteden, minder parkeerplaatsen, duurder parkeren en emissieloze zones.”
Ook met Peter Koppers, Robert Paling.
Lees hier het hele artikel.
Deel deze pagina
Artikelen
Hoe autoluw beleid leidt tot binnensteden zonder ziel en waarom nieuwe autovrije wijken de toekomstige ghetto’s worden
Bron: Opiniez Zo doet Leiden ALLES fout. Het weren van de auto, peperduur straatparkeren…
Waarom onlinesupermarkten niet echt willen doorbreken
Bron: RetailTrends In 1984 wist men het al zeker, teleshopping…
Na jarenlange hobbels, herstelt retailmarkt in 2025: 'Zo goed hadden we niet verwacht'
Bron: Vastgoedmarkt Als…
'Beste winkelgebieden zijn autovrij', maar is retailer wel blij?
Bron: Vastgoedmarkt Interview in Vastgoedmarkt. "Wil je je…