Maak van mondkapjes een hippe winkelgadget (op vrijwillige basis)

29 september 2020

Maak van mondkapjes een hippe winkelgadget (op vrijwillige basis)

Door Hans van Tellingen (*)

Vandaag vond er een debat plaats in de Tweede Kamer over de eventuele mondkapjesplicht in de publieke ruimten. Logisch. Want ons kabinet is nogal halfslachtig bezig. In ieder geval voor de retailers. Het kabinet legt de verantwoordelijkheid, om een masker wel of niet verplicht te dragen, bij de winkeliers neer. Da’s een lastige. Pak ‘m beet de helft van de mensen zou graag willen dat de winkelier het dragen daarvan verplicht stelt. En pak ‘m beet de andere helft is juist fel tegen. Dat zijn duivelse dilemma’s voor de retailer. Want sowieso kost je dat sympathie. En dus ook klanten. In dit -korte- blog de oplossing die wél werkt.

Corona hakt erin, maar de coronamaatregelen nog meer

Ja, ik heb er veel over geschreven. Over Covid-19. Het is ook helder waarom. Mijn bedrijf Strabo bv begeeft zich op het grensvlak van retail, vastgoed, toerisme, evenementen en horeca. Zeg maar ‘alles wat leuk is in het leven’: dát is hetgeen wat Strabo qua consumentengedrag in kaart brengt. Helder dat mijn bedrijf in de hoek zit waar de klappen vallen. Helder dat wij sinds maart veel minder opdrachten hebben. Dat is vervelend voor mij en mijn medefirmant. Maar ook voor onze medewerkers. Hebben zij nog een baan binnenkort? Het is ook naar voor honderdduizenden andere ondernemers. En hun miljoenen medewerkers. ‘Corona hakt er in’. En goed ook. Ik schreef er dit (in mei!) over op de site van De Ondernemer.

Uiteraard bekijk ik zaken vanuit economisch perspectief. Logisch, gezien mijn achtergrond. Of vanuit beleidsmatig perspectief. Enige politieke interesse is mij niet vreemd. Maar ook vanuit statistisch perspectief. Ik ben immers marktonderzoeker. Maar spelenderwijs heb ik tevens veel bijgeleerd over medische zaken. Ik schreef er onder andere dit blog over. Waarin Oxford- en Harvardepidemiologen geciteerd worden. Zelf ben ik zeker geen medisch specialist. Maar de kabinetsmaatregelen zijn volgens mij -en vele anderen- disproportioneel. Gewoon, op basis van logische deductie. En de oplossing om snel uit de ellende te komen lijkt wel eens dichterbij ons te liggen dan menigeen denkt.

Ja, ik ben kritisch, maar binnen de lijntjes en juist meedenkend

En ik ben ook niet perse tegen mondkapjes. Of mondmaskers. Of mond-/neusmaskers. Of hoe je ze ook wilt noemen. De medische maskers zijn het beste. En die moeten gedragen worden door mensen die in de medische zorg werken. En als deze in het voorjaar meer gebruikt waren (ook in de verpleeghuizen) had dat waarschijnlijk tot veel minder overlijdens geleid. Nee, er is geen sprake van opzet. En er is al helemaal geen sprake van een complot. Maar regering, RIVM, GGD en OMT hebben wel de nodige steken laten vallen. En dan heb ik het niet over de dienstdoende artsen en ander (medisch) personeel. Maar dan heb ik het wél over de bureaucratie, de langs elkaar heen werkende organisaties en het vreemde, niet altijd even duidelijke ‘heen- en weerbeleid’ van onze regering.

Mondkapjes kunnen nuttig zijn

Maar goed, er zijn ook andere soorten mondkapjes. Deze zijn minder goed dan de medische mond/-neusmaskers. Maar ze beschermen wel degelijk. Je beschermt met name de mensen die met jou in dezelfde ruimte bivakkeren. Maar zelf word je ook enigszins beschermd. Doordat je minder virusdeeltjes inademt. Zodat je niet ziek wordt. Of minder erg. Met name in binnenruimten waar er sprake is van slechte ventilatie, kunnen mondkapjes dus nut hebben. Nu is ventilatie in alle gevallen een goed idee. Maar als dat niet lukt -of maar ten dele- bieden mondmaskers enige uitkomst. Een mondkapje is geen wondermiddel. Maar is wél risicobeperkend.

Mondkapjes zijn een kans voor de retail

Nu zijn er papieren maskers, die je tegenwoordig overal kunt kopen. Deze zien er niet uit. Maar voor een tientje heb je er meteen 50. Maar gelukkig zie je ook steeds vaker zelfgemaakte stoffen mondmaskers. Die er soms eigenlijk best ‘cool’ uitzien. En hier liggen kansen voor de retail.

Het is eigenlijk heel simpel. Binnen, in slecht geventileerde ruimten, heeft een mondkapje wél degelijk enig zin. Alleen: maak deze niet verplicht. Bij het woord 'verplichting' schiet ik als klassiek liberaal in ieder geval in een stuip. Maak het dragen daarom ‘vrijwillig’. En deel als winkel gratis mondkapjes uit. Met het logo van de winkel erop. Dit worden 'collectors items'. Zwarte mondkapjes van Dirk, dat in knalrode letters over je mond geschreven staat. Het logo van Albert Heijn op een azuurblauw mondmasker (en een afbeelding van ‘Irma’ die aan ‘haaaaaamsteren!’ doet). De racewagen van Max Verstappen over de okergele mondkap van Jumbo. Et cetera. Ik zie het helemaal zitten.

Succes lijkt verzekerd. En mensen: denk positief. Denk in oplossingen. En weet dat de pandemie sneller voorbij kan zijn dan je denkt. Mijn devies.

 

____________________________________

*)       Drs. Hans P. van Tellingen is geograaf en is directeur/eigenaar (50%) van winkelcentrumonderzoeker Strabo bv. Hij is hoofdauteur van ‘Waarom Stenen Winkels Winnen’. Meer info over dit boek.

 

Deel deze pagina

Nieuwste artikelen

Autobezoeker goed voor leeuwendeel retailomzet

Artikel op RetailTrends over ons blog 'Het rampenplan van de…

23 april 2024 lees verder

In het nieuws

Waarom de stenen winkel blijft

Bron: Schoenvisie Geïnterviewd door Schoenvisie over 'Retail is Mensenwerk' en 'Waarom…

9 april 2024 lees verder

Heeft de koopavond nog toekomst?

Bron: RetailTrends Geïnterviewd door RetailTrends / Marjolein Straatman: "Toch kan de…

4 april 2024 lees verder