Snel terug naar normaal: 73% wil versoepelen en 90% wil de winkels open 

1 maart 2021

Eigen foto: De 'Dirk' in Pijnacker, oktober 2020

 

Dit artikel verscheen op 25 februari 2021 ook op de site van De Ondernemer.

 

Snel terug naar normaal73% wil versoepelen en 90% wil de winkels open 

 

Door Hans van Tellingen *)

73% van de Nederlanders is voor verdere versoepelingen of zelfs het geheel opheffen van de lockdown. Daarnaast is bijna iedereen (90%) voor openstelling van de winkels. 53% met coronaproof-maatregelen, 19% alleen op afspraak en 18% helemaal zonder beperkingen. De ‘versoepelingen’ voor de winkel (alleen op afspraak) zijn daarmee volstrekt onvoldoende, vindt een grote meerderheid van de Nederlandse bevolking.

Onderzoek Strabo en Factsnapp

Winkelcentrumonderzoeker Strabo bv (gespecialiseerd in marktonderzoek, consumentengedrag én opiniepeilingen) heeft, in samenwerking met Factsnapp (onderdeel van Kien/Panelwizard), een representatief onderzoek onder de Nederlandse bevolking uitgevoerd. In totaal zijn er 821 enquêtes afgenomen. Dit is ruim voldoende voor een landelijk beeld als er eenvoudige vragen worden gesteld, zonder al te veel ‘uitsplitsingen naar subgroep’.

73% wil versoepelen

Bijna driekwart van de mensen wil versoepelen of een einde aan de lockdown. Om precies te zijn: 53% wil (meer) versoepelen en 20% wil zelfs een volledig einde aan de lockdown. Zie hiervoor figuur 1.

Figuur 1: “Bent u voor of tegen verlenging van de lockdown?”

90% wil de winkels open

Negen op de tien Nederlanders is voor openstelling van de winkels. 53% met ‘coronaproof-maatregelen’ (zoals ‘anderhalve meter’, maximaal aantal klanten per m2 of dragen van een mondkapje), 19% alleen op afspraak en 18% helemaal zonder beperkingen. De ‘versoepelingen’ voor de winkel (alleen op afspraak) zijn daarmee volstrekt onvoldoende, vindt een grote meerderheid van de Nederlandse bevolking. Zie hiervoor figuur 2.

Figuur 2: “Als u weet dat volgens het RIVM slechts 0,7% van de besmettingen te herleiden zijn tot winkelbezoek, bent u dan voor of tegen opening van alle winkels?”

Prioriteiten qua openstelling

Waar liggen de prioriteiten qua openstelling? Kapsalons kennen de hoogste prioriteit. Daarna volgen onderwijs (scholen én universiteiten), het einde van de éénpersoonsregeling, de horeca én de zogenaamde ‘niet-essentiële winkels’. Zoals die in mode, schoenen, sport, elektronica en alle andere ‘niet dagelijkse goederen’. Zie hiervoor figuur 3.

Er is echter een groot verschil tussen generaties. Het kabinet komt dus qua (kleine) versoepelingen per 2 maart met name de ouderen tegemoet. Jongeren hebben duidelijk andere prioriteiten. Het is dan ook logisch dat zij het luidst protesteren in de vorm van spontane bijeenkomsten in bijvoorbeeld het Vondelpark.

De Top Vijf van jongeren < 30 jaar is als volgt:

1.    Opening scholen en universiteiten;

2.    Opening winkels;

3.    Opening horeca;

4.    Opening kapsalons;

5.    Opheffing avondklok.

Dat jongeren fysiek winkelen niet meer leuk zouden vinden -en alleen nog maar willen winkelen bij webshops- is dan ook niet waar. Ze snakken ernaar om weer stenen winkels te mogen bezoeken"

De Top Vijf van ouderen > 60 jaar steekt anders in elkaar:

1.    Opening kappers;

2.    Opening scholen en universiteiten;

3.    Meer dan één persoon op bezoek;

4.    Opening horeca;

5.    Opening winkels.

Figuur 3: “Wat zijn voor u de drie belangrijkste versoepelingen die u graag geregeld ziet worden met eventueel de inachtneming van maatregelen?”

Opvallend is dat maar liefst  64% voor handhaving van de avondklok is. Er is echter een groot verschil tussen generaties. Jongeren onder de 30 jaar zijn in meerderheid tegen de avondklok (56%), de 60-plussers zijn juist voorstander (78% voor handhaving). Logisch, omdat het voor hen eenvoudiger is deze na te leven. Het is de vraag echter of ouderen zich niet meer solidair met jongeren zouden moeten opstellen. Bekijk hiervoor figuur 4.

Figuur 4: “Bent u voor of tegen verlenging van de avondklok?”

Aankoop uitgesteld, de fysieke retail gaat weer bloeien

De branchevereniging voor webwinkels, Thuiswinkel.org, is enthousiast over de omzet die sterk is gegroeid. Nu is deze omzetgroei voor webwinkels een feit, maar veel consumenten shoppen daar kennelijk alleen maar als het echt niet anders kan. Ongeveer 40% tot 50% van de mensen heeft namelijk de aankopen in de stenen winkel uitgesteld totdat deze weer open kan. Dat blijkt uit figuur 5.

Figuur 5: “Kunt u aangeven welke artikelgroepen u de afgelopen twee weken nodig had of wilde kopen en wat u toen gedaan heeft? Heeft u gebruik gemaakt van click & collect, het product online gekocht of heeft u de aankoop uitgesteld?”

Ik zie dan ook geen spookbeeld voor me van nog meer leegstand als de winkels volgende week open zouden gaan. Je zag het van de zomer al. Mensen hadden het winkelen en de horeca gemist en gingen weer enthousiast consumeren. Niet online, maar in de winkelstraat. Juist in de winkelstraat.

Er komt een periode aan van grote bloei, the ‘roaring twenties’

Corona zal verdwijnen, of beter: corona zal binnenkort niet meer voor een overbelasting van de ziekenhuizen zorgen. En weet u: (veel) mensen willen winkelen. Ze willen leuke dingen doen met elkaar. Zoals consumeren in winkelstraten en hapjes en drankjes gebruiken in de horeca. Geen webwinkel kan dat plezier vervangen. Geloof me, na 28 jaar consumentengedrag in winkelgebieden in kaart te hebben gebracht, is het mij duidelijk dat winkelen -in combinatie met horecabezoek- gewoon de favoriete vrijetijdsbesteding is van heel erg veel mensen. Dat was zo, dat is zo en dat blijft zo. De mens laat zich niet in een dwangbuis van coronamaatregelen stoppen. De mens wil mensen ontmoeten. De mens wil consumeren. In de echte fysieke ruimte. De mens gaat dus weer de winkelstraat in. En gaat het restaurant en het café weer opzoeken. De mens is een sociaal dier. Hij wil de wereld verkennen. Dus ja: ook Amsterdam zal weer volstromen met toeristen over niet al te lange tijd. Of je dat nu leuk vindt of niet. Het gaat wél gebeuren.

Huur een winkel

Voor wie nu een winkel wil huren, is dit een goede tijd. Vooral op A1-locaties hebben vastgoedeigenaren huurverlagingen moeten accepteren van retailers die door corona in de problemen kwamen. De huurprijzen zijn dus laag.

Door de coronacrisis zijn (particuliere) beleggers soms zenuwachtig geworden of in de financiële problemen gekomen. Zelf zou ik niemand aanraden om nu te verkopen als het niet noodzakelijk is, maar ik zie het wél gebeuren. Voor die partijen is het een slechte tijd om te verkopen, want de verkoopprijzen zijn laag. Daaruit volgt automatisch dat het een goede tijd is om winkelvastgoed te kopen. Want de aankoopprijzen zijn laag. Binnen misschien wel een jaar, wanneer er weer sterke economische groei is en die pandemie als een boze nachtmerrie uit het geheugen verdwenen is, zullen de winkelstraten weer gaan bloeien. En dan gaan veel retailers winkelruimte huren. Dan zullen de huren weer stijgen. En dan wordt het vastgoed weer meer waard.

Terug naar normaal

Mensen zijn veerkrachtig. En gaan weer consumeren. Winkeliers gaan daarvan profiteren. Net als vastgoedeigenaren. Het oude normaal is sneller terug dan menigeen denkt. Want is het niet premier Rutte zelf die heeft gezegd dat de coronamaatregelen eindigen als de mensen deze niet meer willen? Dat moment lijkt steeds dichterbij te komen.

 

______________________________________________

*)       Hans van Tellingen is sociaal-geograaf en regioloog en is directeur/eigenaar van winkelcentrumonderzoeker Strabo bv. Hij is hoofdauteur van ‘Waarom Stenen Winkels Winnen’. Als sociaal wetenschapper is Hans tevens een dossiervreter en een fanatiek waarnemer van maatschappelijke, economische en politieke ontwikkelingen. Hans publiceert vrijwel wekelijks artikelen in EW (Elsevier Weekblad), De Ondernemer, Retailtrends, Emerce, Stadszaken, OpinieZ en anderen.

 

 

 

Deel deze pagina

Nieuwste artikelen

In het nieuws

Waarom de stenen winkel blijft

Bron: Schoenvisie Geïnterviewd door Schoenvisie over 'Retail is Mensenwerk' en 'Waarom…

9 april 2024 lees verder

Heeft de koopavond nog toekomst?

Bron: RetailTrends Geïnterviewd door RetailTrends / Marjolein Straatman: "Toch kan de…

4 april 2024 lees verder