Retailmissers: bestellen met QR-code in de horeca

13 december 2022

'Wow Crab' in de Utrechtsestraat te Amsterdam, september 2022, eigen foto

Retailmissers: bestellen met QR-code in de horeca

Ik houd van mensen. Ik houd van menselijk contact. Ik houd ervan om door mensen gastvrij welkom te worden geheten. Dat geldt voor winkels. Maar dat geldt ook voor horeca. En als ik dan in een restaurant of café ben aanbeland, houd ik ervan om door mensen te woord te worden gestaan. Mensen die mijn bestelling opnemen. En mij van adviezen kunnen voorzien. Een QR-code om het menu te kunnen inzien is voor mij een ‘no go’. Waarom? Omdat retail en horeca in essentie menselijke activiteiten zijn. Techniek is een hulpmiddel. Ik ben hartstikke vóór. Maar techniek kan wat mij betreft nooit de boventoon voeren.

Retail en horeca: in feite dezelfde activiteit

In 2018 schreef ik het al. Retail en horeca zijn in feite dezelfde activiteit. Het gaat erom dat mensen het leuk moeten vinden om naar een bepaalde plek te komen. Bijvoorbeeld een binnenstad. Of een goed winkelcentrum. Op deze plek gaan mensen dan graag consumeren. Een hapje of drankje nuttigen. Of zij gaan een of meer producten kopen in de winkel. Het liefst allemaal tegelijk. Wat voor retail geldt, geldt ook voor de horeca. Verwen je klant. Omarm je klant. Dat hoeft niet letterlijk te zijn. Maar geef de klant alle aandacht die hij of zij verdient. Het vertaalt zich terug in een betere omzet. Én het heeft als gevolg dat klanten daarna nóg een keer bij je langskomen om bij jou te consumeren. Het verwennen van je klant is essentieel en vormt een absolute randvoorwaarde voor een succesvolle bedrijfsvoering.

Mijn eerste ervaring met bestellen met de QR-code

Ik schrijf lente 2021. Vlak na de tweede periode van ‘maatregelen’. Mensen gingen weer de straat op, de retail draaide overuren. En restaurants en kroegen hadden weer klandizie. Gelukkig. Maar steeds vaker ontbrak er bedienend personeel. Waarom? Waren mensen nog een beetje bang voor elkaar? Of waren er personeelstekorten? Wilden horeca-ondernemers misschien bezuinigen? Of had zo’n horeca-ondernemer misschien wel een beetje een hekel aan klanten?

Nu was dat zeker het geval bij de horecagelegenheid waar ik die ‘bestellen met QR-code’ voor het eerst tegenkwam. Dat betrof een horecagelegenheid in Amstelveen. Zo’n plek waar een klant zich in allerlei bochten moet wringen om zich niet schuldig te voelen dat hij/zij überhaupt iets wil bestellen. Ik dacht dan ook dat die QR-code daar gebezigd werd omdat ze moeite hadden met menselijk contact. Fair enough. Maar helaas, ik kwam die QR-code daarna overal tegen. Bij strandtenten in Noordwijk. Bij sommige etablissementen in Amsterdam en Haarlem. En onlangs nog bij de vestiging van een ‘hipperdepip’ krabrestaurant in de Utrechtsestraat in Amsterdam.

Niet doen

Dus ja, gewoon niet doen, dat bestellen met de QR-code. Het is niet gastvrij. Je moet door de menukaart heenscrollen met je telefoon. En de neiging om iets verkeerds aan te vinken is groot. Daarnaast: je wilt toch ook advies bij de keuze voor jouw dranken en jouw spijzen? Je wilt toch ook een vriendelijk gezicht die jouw bestelling opneemt? Daarbij, als je bijvoorbeeld krab aan het eten bent, wil je liever niet met je vette vingers op je telefoon gaan typen als je nog een extra wijntje wil bestellen. Het is niet handig. Het is niet klantvriendelijk. Het is onpersoonlijk.

Ik wil aankomen in een restaurant en wil welkom geheten worden. Door een leuke dame of een vlotte kerel. Die mij van advies voorziet. Die mij vriendelijk aanspreekt. Die mijn jas ophangt. En die mij vriendelijk aankijkt en te woord staat.

Retail en horeca zijn mensenwerk

Retail en horeca zijn in essentie menselijke activiteiten. Techniek is een hulpmiddel. Ik ben hartstikke vóór. Maar techniek kan wat mij betreft nooit de boventoon voeren.

_____________________________

*)         Hans van Tellingen is geograaf en is directeur/eigenaar van winkelcentrumonderzoeker Strabo bv. Hij is hoofdauteur van ‘Waarom Stenen Winkels Winnen’. Meer info over dit boek: https://strabo.nl/waarom-stenen-winkels-winnen. Hans werkt nu, met wederom mede-auteurs, aan een nieuw boek: ‘Stenen Winkels, Terug Van Nooit Weggeweest.’ Dit blog zal ook in het boek terugkomen.

**)       Dit blog is eerder geplaatst op de site van EW/Elsevier op 25 november 2022.

 

 

Deel deze pagina

Nieuwste artikelen

Autobezoeker goed voor leeuwendeel retailomzet

Bron: RetailTrends 61 procent van de retailomzet in Nederland is afkomstig…

25 april 2024 lees verder

Autobezoeker goed voor leeuwendeel retailomzet

Artikel op RetailTrends over ons blog 'Het rampenplan van de…

23 april 2024 lees verder

In het nieuws

Waarom de stenen winkel blijft

Bron: Schoenvisie Geïnterviewd door Schoenvisie over 'Retail is Mensenwerk' en 'Waarom…

9 april 2024 lees verder

Heeft de koopavond nog toekomst?

Bron: RetailTrends Geïnterviewd door RetailTrends / Marjolein Straatman: "Toch kan de…

4 april 2024 lees verder