QR-code in de winkel? No way!

10 november 2021

QR-code in de winkel? No way!

De coronapas is ongewenst. De QR-code is een farce. Deze voorkomt geen besmettingen. Omdat gevaccineerden namelijk net zo besmettelijk zijn als ongevaccineerden. Of zelfs nóg besmettelijker. De QR-code dient daarom geen enkel praktisch nut. En zet hele bevolkingsstammen tegen elkaar op. Grote groepen mensen worden achtergesteld. Omdat zij geen toegang meer hebben tot de horeca, de sportkantine, het museum, de sportschool, de muziekles, het theater, de bioscoop, het vliegtuig. Et cetera. En nu komen daar ook binnenkort waarschijnlijk de (zogenaamde ‘niet-essentiële’) winkels bij. Een verschrikkelijk plan. Dat zei ik zelf. Uiteraard. Maar dat zeggen de winkeliers ook. De QR-code gaat veel omzet kosten. En, nog veel belangrijker, zet de verhoudingen in de samenleving volstrekt onnodig op scherp.

 

(Dit blog staat ook op de site van De Ondernemer)

 

Door Hans van Tellingen *)

Ja, er was dus weer een persconferentie op 2 november. Slecht nieuws. Er zijn weer nieuwe beperkende maatregelen gaan gelden. Vreemd eigenlijk. Want coronamaatregelen of lockdownmaatregelen hebben nog nooit gewerkt. De maatregelen dienen geen nut, behalve dan een verdere verlenging van de epidemie. Daar is overtuigend bewijs voor. De enige maatregelen die wél werken betreffen ‘ventilatie’ en ‘thuis blijven bij ziekte’. Al het andere dient geen ander doel dan de samenleving onterecht op slot zetten.

Geen barrières in de winkel

Winkelen is niet alleen een nuttige bezigheid, maar is ook iets wat mensen bovenmatig appreciëren. Een barrière opwerpen bij de ingang van een winkel gaat daarom veel omzet kosten. Nu is een mondkapje ook al een onding met een negatieve impact op de omzet, maar de mogelijke invoering van de coronapas bij de ingang is echt een brug te ver. Niet alleen de ongevaccineerden raak je zo kwijt. Dat is al 15 procent van de volwassen bevolking. Maar denk eens aan al die meidengroepen die op een zaterdag gezellig samen gaan shoppen. Als er een vriendin bij is die geen QR-code heeft, haakt de hele groep af. Dat kan zo maar leiden tot de helft minder bezoekers in je winkel.

En ja, ik wijs met name naar de noodzaak van de QR-code op de winkelvloer, of beter: het gebrek aan noodzaak. Ik kijk vooral naar de cijfers. Die zeggen dat er praktisch geen besmettingen bij het winkelen plaatsvinden. Dat blijkt ook uit RIVM-onderzoek. Een winkel is een doorstroomlocatie, met korte klantcontacten. Daar is het risico nihil. Winkelen is veilig.”

'Breng regering op andere gedachten'

Ook verwacht ik dat (juist ook) de ‘wél gevaccineerden’ minder zullen gaan winkelen. Winkels moeten de klant welkom heten. Met open armen ontvangen. Dat doe je niet door aan de voordeur allerlei eisen te stellen. Winkelen is dan, met al die controles bij iedere ingang, geen gezellige dagbesteding meer.

Ook praktisch gezien kleven er bezwaren aan een QR-code. Het is niet te handhaven. Femke Halsema, de burgemeester van Amsterdam, kan roepen wat ze wil, maar ook in de horeca gaat handhaving niets bereiken. Ongeveer de helft van de horeca controleert niet op de QR-code en waarschijnlijk nog wel meer dan dat. Dat ga je bij winkeliers ook zien. Wellicht dat de grote ketens strakker controleren, maar de kleine winkels kunnen dat gewoon niet. En willen dat ook niet. Daarmee verlies je klandizie en ‘goodwill’.  Alles waar de winkel voor staat, en waarin vooral goede winkelondernemers goed in zijn, is ‘gastvrijheid’. Als je mensen gaat weigeren levert dat enorme schade op. Op de korte termijn, maar zeker ook op de langere termijn. Misschien wel voor altijd.

Ik roep winkeliers dan ook op om de QR-controle niet te gebruiken. Ik sluit me volledig aan bij de oproep van de Raad Nederlandse Detailhandel: “Doe het niet”. Houd voet bij stuk als winkeliers en breng de regering zo op andere gedachten.

Mondkapjes

Maar goed, ook die mondkapjes komen terug. En dat is al zeker. Nu heb ik altijd een genuanceerde mening over dit onderwerp gehad. Ik was er niet perse op tegen als deze effectief zouden werken. Maar gedurende de vorige winter ben ik hiervan afgestapt, van dat idee dat ze nut zouden hebben. En ik ben ze dan ook steeds minder gaan dragen. Want nee, ze werken niet. Sterker nog: ze zijn contraproductief en kunnen vaak tot gezondheidsschade leiden. En daarbij: het ziet er niet uit. Je herkent de klant niet. En de klant herkent de winkelier niet. Retail draait om mensen. En met een lap voor je mond en neus verdwijnt ook een deel van je menselijkheid. Niet doen dus. Daarbij is het voor de overheid niet mogelijk om voor de winkelier te bepalen wat er op de winkelvloer gebeurt. Zie ook het MediaMarkt arrest. Een winkel is geen publieke ruimte. En de overheid mag jou als winkelier niet dwingen om jouw klanten een mondkapje op te dringen.

Webwinkels

En het allervervelendste? Dat is dat de klant zo weer naar de webshop wordt gejaagd. En er is geen (pure) webshop die winst weet te maken. Webverkopen zonder fysieke, stenen basis houden zich met name bezig met ‘geld verbranden’. Oftewel oneerlijke concurrentie. En dat is een kant die we niet op moeten willen met de samenleving.

Geen QR, geen mondkapje

Dus daarom is die QR-pas geen goed idee. En een ‘mondkapje’ ook niet. Beiden hebben geen positieve effecten, want het aantal besmettingen gaat echt niet omlaag. QR en mondkapje hebben slechts nadelen. Voor je gezondheid. Je herkenbaarheid. Je menselijkheid. En dat gaat ten koste van de relatie met je klant. En dus ook ten koste van je omzet. Omarm daarom je klant. Hou van hem of haar. Zoek de verbinding. En straal uit dat je met liefde voor je winkel en je producten in de winkel staat. Dan zal de klant ook van jou houden. Een QR-pas is een vreselijk ding. Niet doen. En dat geldt eigenlijk ook voor dat mondkapje.

Ventileer!

En mocht je tóch iets willen doen aan mogelijke besmettingen, die (nogmaals) vrijwel niet voorkomen in winkels? Doe dan aan ventilatie. Raampjes open. Of schaf een goed ventilatiesysteem aan. Want dat is een ‘maatregel’ die wél werkt. Maak dat kenbaar: dat je je winkel goed ventileert. Je klanten zullen er blij mee zijn.

___________________________

*)       Hans van Tellingen is Geograaf en Regioloog en is directeur/eigenaar van winkelcentrumonderzoeker Strabo bv. Hij is hoofdauteur van ‘Waarom Stenen Winkels Winnen’. Meer info over dit boek: https://strabo.nl/waarom-stenen-winkels-winnen. Hans schrijft vaak blogs voor De Ondernemer, Elsevier Weekblad, Retailtrends en vele anderen.

Deel deze pagina

Nieuwste artikelen

Autobezoeker goed voor leeuwendeel retailomzet

Bron: RetailTrends 61 procent van de retailomzet in Nederland is afkomstig…

25 april 2024 lees verder

Autobezoeker goed voor leeuwendeel retailomzet

Artikel op RetailTrends over ons blog 'Het rampenplan van de…

23 april 2024 lees verder

In het nieuws

Waarom de stenen winkel blijft

Bron: Schoenvisie Geïnterviewd door Schoenvisie over 'Retail is Mensenwerk' en 'Waarom…

9 april 2024 lees verder

Heeft de koopavond nog toekomst?

Bron: RetailTrends Geïnterviewd door RetailTrends / Marjolein Straatman: "Toch kan de…

4 april 2024 lees verder