Creëer méér winkelomzet met gratis parkeren

9 maart 2023

Parkeerterrein Noordkade te Veghel, november 2022, eigen foto

 

Creëer méér winkelomzet met gratis parkeren

In de serie Retailmissers nu: 'betaald parkeren'

Natuurlijk, het gaat om veel meer dan alleen ‘makkelijk en gratis parkeren’. Maar dit is wel een eenvoudige en effectieve ingreep om binnensteden en winkelcentra weer aan de praat te krijgen. Want het zou helemaal mis gaan met de retail. En na de ‘periode van maatregelen’  van 2020, 2021 en 2022 zou het al helemaal nooit meer goed komen. Maar dat blijkt dus niet te kloppen. De (landelijke) leegstand daalt fors en daalt autonoom. Ook zónder transformatie. De leegstand (5,4%) begeeft zich nog maar nauwelijks boven de frictieleegstand. Nooit waren er zoveel ‘gevulde’ retailmeters. De winkelomzet is hoger dan ooit. En de omzet van webwinkels is sterk dalende.

Bereikbaarheid en parkeren

Veel gemeenten hebben plannen met hun binnenstad. Het moeten multifunctionele stadscentra worden. Het gaat niet meer (alleen) om winkels en horeca. Het gaat niet meer om autobereikbaarheid en parkeergelegenheid. Nee, binnensteden draaien om vele functies die een symbiose vormen, zodat de locatie een aantrekkelijk verblijfsklimaat kent. En weet u? Ik ben het er helemaal mee eens. Maar vaak worden winkels en horeca ‘vergeten’. Of beter: het zijn functies die er op zich nog wel mogen zijn in de binnensteden, maar ze zouden niet zo belangrijk meer zijn.

En dat klopt niet. Zonder winkels en goede horeca is er geen succesvolle binnenstad mogelijk. En een steeds slechter wordende autobereikbaarheid, slechte parkeermogelijkheden en stijgende parkeertarieven helpen niet om de omzet in de retail en horeca te bevorderen. Autobereikbaarheid en parkeergelegenheid (het liefst gratis) vormen de randvoorwaarden voor het goed functioneren van de winkels en horeca. En dus het functioneren van de gehele binnenstad. De rest van de binnenstad (zoals het verblijfsklimaat, de culturele voorzieningen en evenementen) profiteert daar dan automatisch van.

In een eerder artikel zijn de resultaten uit eerdere onderzoeken reeds behandeld. Het betreft de Strabo-onderzoeksresultaten in 31 (en later nog eens 34) winkelcentra- en gebieden:

  • 45% van alle bezoekers zijn autobezoekers, een gemiddelde van kernwinkelgebieden/binnensteden, stadsdeelcentra en wijkwinkelcentra.
  • De automobilist is goed voor 61% van de totale winkelomzet.
  • Bezoekers per auto besteden twee keer zoveel als bezoekers die lopend komen of per fiets.
  • Het parkeertarief is relatief in-elastisch. Of je € 1,80 of € 2,30 per uur moet betalen maakt niet zoveel uit. Grote prijsverschillen hebben wel enige invloed. Maar wat écht uitmaakt is of het ‘gratis’ of juist ‘niet gratis’ is. Dat is allesbepalend.
  • Winkelcentra/-gebieden waar betaald parkeren is ingevoerd kampen met een verlies aan bezoekers van 20% en een verlies aan omzet van 30%.
  • Winkelgebieden die eerst met betaald parkeren werkten en nu gratis parkeren hebben ingevoerd, halen 10% extra bezoekers en 15% extra omzet.
  • Verder ligt het aandeel autobezoekers ruim 14%-punt hoger in centra met gratis parkeren (dan in centra met betaald parkeren). Dat betekent een extra omzeteffect van ruim 20%.
  • Hoe langer men in een winkelgebied verblijft, hoe hoger de bestedingen zijn. Het is dus zaak om mensen zo lang mogelijk in je winkelgebied te laten verblijven. De meest bestedende consumenten zijn autobezoekers. Dus juist zij dienen verleid te worden nog langer te blijven. En dan helpt gratis parkeren.
  • Een erg goed instrument is de invoer van blauwe zones (als vervanging van betaald parkeren). Daarmee worden ongewenste langparkeerders weerhouden om de plek bezet te houden voor de klanten. Natuurlijk is dit niet dé panacee, maar het kan wel lastig draaiende winkelgebieden over het dode punt heen helpen. Zo jaag je de mensen niet naar een ander winkelgebied. Of naar het internet.

Schakelfunctie

Parkeren vervult een schakelfunctie tussen verkeer, bereikbaarheid en verblijven.

Veel gemeentebestuurders pleiten voor lagere parkeernormen in de binnenstad (omdat binnenstadsbewoners minder auto’s bezitten). Maar dat laat onverlet dat voor het goed functioneren van de bedrijven de bereikbaarheid (inclusief parkeren) op peil moet zijn. Omdat bezoekers voor een groot deel niet in de (binnen)stad wonen. Dat betekent dus een verschillende aanpak voor bewonersparkeren en parkeren voor binnenstadsbezoekers.

Autogebruik stijgt

Wat verder blijkt is dat het autogebruik niet afneemt, maar juist toeneemt. Juist ook in de afgelopen drie jaren met ‘maatregelen’. Blijven focussen op de auto is dan ook verstandig. En verder is gratis parkeren in de echt grote binnensteden misschien minder verstandig. Maar creëer daar alternatieven. Zoals tijdelijk gratis parkeren aan de rand van de (binnen)stad. Het zijn verder met name de middelgrote binnensteden (30.000 - 200.000 inwoners) die het meest kunnen profiteren van gratis parkeren.

De essentie?

Natuurlijk gaat het om veel meer dan om autobereikbaarheid en parkeren. In het blog ‘Zo word je winkel(centrum) een winnaar’ worden alle elementen behandeld.

Maar het belang van parkeren is groot. Bezoekers per auto zijn goed voor het leeuwendeel van de winkelomzet. Over het algemeen geldt dan ook: parkeren is van essentieel belang voor het functioneren van winkelcentra en winkelgebieden. Als je parkeren beter faciliteert en (deels) gratis maakt voor de consument, dan ben je spekkoper. Met meer bezoekers. Meer winkelomzet. En met meer tevreden klanten. Die ook terug komen. Simpel.

______________________________

*)       Hans van Tellingen is geograaf en is directeur/eigenaar van winkelcentrumonderzoeker Strabo bv. Hij is hoofdauteur van ‘Waarom Stenen Winkels Winnen’. Meer info over dit boek: https://strabo.nl/waarom-stenen-winkels-winnen. Hans werkt nu, met wederom mede-auteurs, aan een nieuw boek: ‘Retail Is Mensenwerk (Stenen Winkels, Terug Van Nooit Weggeweest).’ Dit blog zal ook in het boek terugkomen.

**)     Dit blog is op 10 februari 2022 ook gepubliceerd op Elsevier/EWMagazine.

Deel deze pagina

Nieuwste artikelen

In het nieuws

Waarom de stenen winkel blijft

Bron: Schoenvisie Geïnterviewd door Schoenvisie over 'Retail is Mensenwerk' en 'Waarom…

9 april 2024 lees verder

Heeft de koopavond nog toekomst?

Bron: RetailTrends Geïnterviewd door RetailTrends / Marjolein Straatman: "Toch kan de…

4 april 2024 lees verder