Retailexpert Hans van Tellingen: ,,De retail groeit en bloeit veel meer dan verwacht’’

2 juni 2025

Bron: Lokale nieuwbladen

Dit is gaaf, hoor, dit artikel staat in tien lokale kranten (in Noord-Holland), die bij 230.000 huishoudens in de bus vallen.

De sector groeit en bloeit, meer dan door doemdenkers wordt beweerd. Met goed ondernemerschap en een hoge servicegraad kan een stenen winkel zich altijd succesvol onderscheiden van een webwinkel.

"Een bezoek aan het kantoor van marktonderzoeksbureau Strabo in hartje Amsterdam levert veel waardevolle inzichten op. Vrijwel direct na aankomst tovert Hans een boekje uit 1970 tevoorschijn. ,,Winkels wankelen’’, luidt de onheilspellende titel. Ook toen werd het einde van de stenen winkels dus al voorspeld. Dat doemdenken blijkt een repeterend karakter te hebben. In 2011 publiceerde retailspecialist Cor Molenaar zijn boek ‘Het einde van winkels’, waarin hij stelde dat de helft van alle winkels in 2016 zou zijn verdwenen. Hij kreeg geen gelijk. Weliswaar sneuvelden in de afgelopen jaren grote ketens als Shoeby, Big Bazar , Blokker en BCC, maar van een halvering van het winkelbestand is bepaald geen sprake geweest. Hans bracht daarom zelf in 2018 een boek uit met de titel ‘Waarom stenen winkels winnen en webwinkels verliezen’, de opvolger van #WatNouEindeVanWinkels uit 2016. In beide boeken toont hij aan dat de angst voor een massale kentering in de richting van het webwinkelen onterecht is.

‘Retail is mensenwerk’ kwam in november 2023 uit en kent maar liefst veertien mede-auteurs, allemaal retailspecialisten die de visie van Hans delen. Het boek laat zich lezen als een handleiding voor winkeliers en winkelcentrumeigenaren en bevat veel waardevolle adviezen die de omzet van een winkel daadwerkelijk kunnen verhogen. Ook voor de beleidsmakers heeft Hans nog wel wat adviezen: ,,Het parkeren bijvoorbeeld. In ons land komt 45 procent van de klanten met de auto. Zij zijn verantwoordelijk voor 61 procent van de omzetten in de winkels. Parkeren bij winkels zou daarom gratis moeten zijn. Er circuleren ook berichten met andere cijfers, maar dat is nepnieuws, verspreid door mensen die auto’s helemaal willen weren. En houd vooral ook rekening met ouderen. Zij besteden meer dan jongeren en ze kopen graag kwaliteitsproducten, dus maak meer zitjes in winkelcentra en zorg voor openbare toiletten.’’

In meer algemene zin valt volgens Hans ook nog wel het nodige aan te merken op het overheidsbeleid ten aanzien van de stenen winkels in ons land. ,,Neem nu de precariobelasting die winkeliers moeten betalen. Dat is een belasting voor een uitstalling, maar het is juist de e-commerce die vervuilend is, vanwege de vele pakketbezorgingen. Dus laten we de stenen winkels wat meer helpen om faillissementen te voorkomen. Ik pleit voor lagere loonbelasting en lagere btw-tarieven in stenen winkels en uitstel of (gedeeltelijk) kwijtschelden van het terugbetalen van de coronaschulden.’’

Lees hier het hele artikel. 

Deel deze pagina

In de media

Meer berichten